Online bijles krijgt een cijfer

vr, 13 maart 2015

Online bijles werd 9 jaar geleden nog beschouwd als “iets heel erg nieuws”. Wij weten daar alles van. Wij waren namelijk degenen die negen jaar geleden met online bijles in Nederland startten.

 

Omdat we er al onderzoek naar hadden gedaan, wisten we toen al zeker dat bijles via internet succesvol zou worden. Er is echter een groot verschil tussen “ergens zeker van zijn” en iets proefondervindelijk kunnen aantonen.

 

Al negen jaar lang helpen wij leerlingen via het internet. Naast onze leerlingen die gewoon in Nederland wonen komen zij ook uit België, Duitsland, Spanje, Dubai, Curaçao, Thailand, San Francisco. Zij wonen daar of zijn vanwege persoonlijke omstandigheden even een poosje uit hun leefomgeving gehaald om weer op adem te komen. Wij helpen leerlingen die tijdens hun vakantietijd online bijlessen willen blijven volgen en wij helpen leerlingen die een poos ziek zijn maar die wel online bijles kunnen blijven volgen om de achterstand niet te ver op te laten lopen.

 

Wij helpen leerlingen tussen Pieterburen en Vaals, tussen Enschede en Katwijk. Onze leerlingen komen uit alle windstreken.

 

Ook onze bijlesdocenten zijn soms weg uit Nederland. Vanwege persoonlijke omstandigheden vertrekken bijlesdocenten soms tijdelijk naar allerhande bestemmingen op de wereld maar zij blijven hun online bijlessen gewoon geven.

 

In al die negen jaren die achter ons liggen hebben we nagenoeg alleen maar enthousiaste verhalen van onze leerlingen en bijlesdocenten gehoord.

 

Bij ons werkt een medewerker die al een hele poos allerhande statistische gegevens van ons werk verzamelt. Denk dan aan leerling gegevens, hoeveelheid bijlessen, ziekte- en uitvalpercentages en efficiency cijfers. We meten van alles en nog wat, maar gek genoeg hebben we nooit gemeten wat onze leerlingen nu eigenlijk van de online bijlessen vinden. We krijgen vrijwel dagelijks zoveel enthousiaste mails maar op de een of andere manier hebben we die feiten nooit in cijfers uitgedrukt.

 

Vanaf nu doen we nog iets veel belangrijkers. We meten we bij al onze leerlingen hun tevredenheid over de online bijles, hun tevredenheid over de bijlesdocent en hun tevredenheid over de manier waarop we de online bijlessen geven.

 

Vanuit de rapportage die de leerlingen geven kijken we door de kwaliteitsbril naar verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd. Het is niet meer dan logisch dat je bij de meest betrokken personen - de leerlingen - je oor te luisteren legt en uit hetgeen je hoort leerzame lessen trekt. Dat we zelf online bijlessen geven houdt nog niet in dat we zelf niet dagelijks kunnen bijleren.

 

De kwaliteit van onze online bijlessen en de leerling tevredenheid hierover krijgt vanaf vandaag een cijfer. We meten die gegevens dagelijks. Het mag zichtbaar zijn hoe tevreden onze leerlingen over onze online bijlessen zijn. Wij weten het al lang. Het wordt tijd dat de rest van Nederland dat ook te weten komt.

 

De leerlingbeoordelingen vind je hier.