Brugklassers! De volgende versnelling...

ma, 27 oktober 2014

Als je van de basisschool naar de brugklas gaat, dan zijn de leraren op school in de eerste maanden nét een beetje gemakkelijker en aardiger dan tegen de hogere klassers. De docenten weten heel goed dat een jonge leerling op zo'n nieuwe school veel voor de kiezen krijgt. Ze laten de jongelui beetje bij beetje aan de nieuwe omstandigheden wennen.

 

Ze krijgen hier en daar een overhorinkje en de eerste toetsen zijn niet al te moeilijk. Het tempo ligt in de maanden september tot en met november lekker aangenaam laag.

 

En net als de leerlingen denken dat het voortgezet onderwijs zo nog niet zo lastig is als zij eerst wel dachten, gooien de docenten collectief de versnelling van z'n één naar z'n drie. Ze doen dat zonder waarschuwing, het gebeurt gewoon.

 

Als je de docenten vraagt waarom ze zo abrupt de versnelling naar de hogere versnelling gooien, dan zullen ze je verbaasd aan kijken. Het is een automatisme, gegroeid uit de ervaring, dat een jong kind een maand of drie nodig heeft om aan de nieuwe situatie te wennen, waarna het tempo gerust omhoog kan.

 

Niet alle jongelui reageren hier goed op. In alle klassen vind je altijd grofweg 3 categorieën. De grote middenmoot van het “gemiddelde kind”, de kleine top van de “uitblinkers”, en de kleine groep leerlingen die het tempo op de een of andere manier op dat specifieke moment even niet bij kunnen benen.

 

Ook als ouder weet je vaak even niet of jouw kind in die laatste groep thuishoort. Het is wel goed je van deze tempowisseling bewust te zijn. Die komt er aan, over ongeveer een maand, eind november dus.

 

Het effect van zo'n tempowisseling merk ja pas ergens in januari, vaak niet eerder. De versnelling gaat ergens eind november in werking, voordat de overhoringen en toetsen, mét bijbehorend resultaat, bekend zijn, ben je al weer een paar weken verder.

 

Voorkomen is beter dan genezen: zorg er voor dat je nu al de cijfers van je kind goed volgt. Tegenwoordig kan een ouder 24/7 de cijfers bijhouden. Reageer bij de eerste signalen heel adequaat en kijk het niet te lang aan: een tempoversnelling zorgt zo maar voor een grotere achterstand dan jij wel voor je kind wenst.